Diumenge, 21 Gener 2024 10:19

Les relacions universitat-escola: una oportunitat pendent

La formació inicial representa un punt de partida en la construcció de les competències professionals que ha de tenir un docent de l’Educació Infantil. Per això és important pensar quins models educatius es mostren al llarg de la formació superior i quina relació tenen amb l’escola real. Ara que comencen els períodes de pràctiques escolars de l’alumnat de 4t, és un bon moment per a repensar les relacions universitat-escola.

Les relacions universitat-escola han estat quasi un tret característic del meu recorregut com a professor de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València al Campus d’Ontinyent. Treballar amb els i les mestres, tenir un contacte amb el que passa dia rere dia a l’escola, les seues preocupacions, els seus dubtes, conèixer els impressionants treballs que desenvolupen, el seu compromís, la seua sensibilitat... ha fet que modificara la meua mirada com a formador de futurs mestres.

És un fet que existeix un gap entre escola i universitat que ve des de molt lluny, però també estic detectant en el últims anys que molts companys i companyes de la universitat, estan realitzant treballs conjunts (en un plànol d’igualtat) amb les escoles i els seus professionals. Recorde les meues primeres visites a les escoles on estaven fent les pràctiques quan s’estranyaven de veure a algú de la universitat... “Ací no ha vingut ningú mai, alguna vegada per telèfon”, em deien.

Està clar que les estructures universitàries i l’administració educativa no ajuden a fomentar aquesta relació com el que hauria de ser: una retroalimentació mútua entre professionals educatius. Més bé posen entrebancs per a què les i els mestres puguen, per exemple, ser professorat associat a les universitats, per a què aquest treball conjunt estiga reconegut en les respectives carreres professionals, per a què els estudiants tinguen un contacte amb l’escola i els seus professionals amb un altre model de pràctiques escolars on puguem oferir als nostres estudiants exemples d’escoles i de mestres que estiguen d’acord amb el model d’infància que hem de desenvolupar en aquesta etapa educativa que comprén dels 0 als 6 anys.

Com a mestre d’universitat, necessite nodrir-me dels mestres de l’escola. Aprendre de la realitat, tenir consciència de les moltes coses que succeeixen durant els processos educatius, entendre bé el què vol dir posar a les criatures al centre, fugir de la imatge adultcentrista de la nostra tasca educativa i construir conjuntament el model de professional d’Educació Infantil que els xiquets i xiquetes i la societat necessiten. Per tant, quan en aquests dies us arribe un professor universitari a l’escola, acolliu-lo com a una persona que necessita de vosaltres... encara que ell o ella no ho sàpia encara!

José Cantó

Universitat de València