Divendres, 22 Juliol 2005 13:36

I Jornades d'Educació Infantil: “Els reptes de l’educació per al segle XXI, la necessitat de canvi”

Van ser les nostres primeres jornades i es van realitzar a Teulada, en febrer de 2005

Comptarem amb la ponència d'Alfredo Hoyuelos: el nostre mirall eren les escoles de Reggio Emilia i ell n’era el seu “representant”. Va insistir en el treball cooperatiu. Informe Delors. Naix Ser, fer, pensar, conviure

A partir de les jornades es van elaborar unes reflexión que compartim amb vosaltres:

ALGUNES REFLEXIONS FINALS

Algunes reflexions finals que obriran la porta al debat posterior. Tot això que hem explicat a un nivell molt filosòfic, ens ha de fer reflexionar, ens ha de fer canviar, però com ha de canviar

COM HA DE CANVIAR LA NOSTRA FORMA D’INTERVENIR  A LES CLASSES?

• No podem canviar la realitat, però si les nostres actituds.
  • Fer cadascú la seva tasca
  • Desagobiar les tasques: no podem fer-ho tot, hem de donar-li més soltura al temps
  • Passar-ho bé a les classes. Disfrutar. Gaudir
  • Considerar la nostra tasca com una inversió de futut
  • Treballar més els valors.
      • Sert persona
      • Estar oberts
      • Ser solidaris
      • Ser responsables dels nostres actes
      • Respectar-nos, respectar els altres
  • Reivindiquem el valor educatiu del joc
  • Fomentar una comunicació fluida famílies-escola
  • No donar-li tanta importància al currículum. Prioritzar els processos, als continguts a treballar
  • Cedir el màxim possible el protagonisme als infants. Deixar-los fer
  • Evitar les simplificacions i parcialitzacions. Buscar coneixements complexos
  • Vincular millor les estratègies metodològiques i obrir espais/grups: treballar amb altres grups
  • Impregnar l’escola de coneixements científics, a la vegada que donem l’entrada als professionals d’altres camps, afavorint el retorn de l’esperit crític i creatiu, ...
  • Obrir les portes als sentiments, exterioritzar emocions i sentiments
  • Hem d’anar més a poc a poc. Hem de tenir temps per escoltar.

COM HAN DE CANVIAR LES NOSTRES ACTITUDS PERSONALS?

• Aprofitar les diferències per valorar la realitat que tenim. Utilitzar la immigració com a riquesa cultural. Per això podem utilitzar el joc com un element d’integració cultural.
  • Treballar l’ EMPATIA.
  • PAREM. . . . Escoltem als xiquets i xiquetes, cal connectar amb els seus desitjos.
  • Mostrar una gran confiança en les seves possibilitats.
  • Preguntar-nos: què necessita? no què volen.
  • Aprofitar la pedagogia de l’èxit.
  • Aprendre a la vegada que aprenen els infants. Preguntar-nos:

amb el que estem fent què aprenc jo ?  i,

què aconsegueixen ells i elles?.

• Hem de ser valents, creure el que fem, recuperar la professionalitat. No esperar a què ningú ens diguen què hem de fer, sinó nosaltres som els que hem d’actuar.
  • No són els nostres xiquets i xiquetes, sinó que és on treballem.
  • La classe és un reflex de nosaltres mateixos.
  • Cal ser COHERENT amb nosaltres mateixos.

COM HA DE CANVIAR EL TREBALL EN EQUIP, LA COORDINACIÓ INTER-ETAPES I LA FORMACIÓ? (permanent: renovació pedagògica)

• Fomentant més la coordinació entre el 1er cicle d’Educació infantil i 2n Cicle d’Ed. Infantil, així com entre el 2n cicle d’Educació Infantil i 1er Cicle de Primària.
  • Continuar treballant els hàbits i rutines a les aules de primària i no sols continguts.
  • Valorar i donar a conèixer el treball que es realitza en infantil i en el 1er cicle de primària, creant situacions de comunicacions, com per exemple:
    • Al tercer trimestre organitzar sessions de treball on participe activa o passivament el mestre de 2n de primària en la classe de 5 anys. I el mestre de 5 anys en la classe de 1er de Primària.
    • Acordar a nivell de claustre les rotacions de nivells, el mestre que acaba 2n de Primària, no torna a 1er de Primària, sinó que va a 5é de Primària. Així ens comprendrem millor.
    • Compartir projectes d’escola. Realitzar tallers interaules, on participen alumnes des de 3 a 12 anys.
  • Ajudant-se a escoltar, fer la gran aula de l’escola.
  • Treballant conjuntament, no imposar sinó compartir, respectar-se, parar a reflexionar, per a que entre tots i totes construir un mon millor.

COM S’HA DE VINCULAR EL NOSTRE PROJECTE EDUCATIU AMB LA COMUNITAT?

• És indispensable garantir la participació de les famílies a l’escola. Elles han de valorar la nostra tasca, hem de fer-los partícips d’allò que fem i el per què ho fem. És important que el treball que realitzem a l’aula siga recolzant per la família i així els hàbits i els valors que es transmeten a la classe tinguen una continuïtat fora d’ella.
  • Cal implicar a tots els estaments socials en la complicitat activa d’aquest model educatiu, preventiu, de creixement personal i afavoridor de benestar.
  • Hem de buscar diverses formes per mostrar fora de l’àmbit escolar allò que estem fent: exposicions a l’ajuntament, publicacions en les revistes i escrits locals, presentar els treballs que fem amb l’alumnat a diversos premis (Baldiri Reixac, Caixa Popular, Innovació Educativa....).
  • Publicar les conclusions de les jornades a diversos àmbits educatius per ser un testimoni de l’empenta del professorat de les nostres comarques, del desig de compartir, de reflexionar i millorar la nostra tasca quotidiana envers una educació de qualitat, el que nosaltres entenem per qualitat.
    • Pàgina web sindicat de l’STE.
    • Pàgina web de l’Escola d’Estiu Marina-Safor.
    • Pàgina de Vilaweb.
    • Mitjans de comunicació locals.
    • Revista de L’all -i –oli.
    • Hem de dubtar per millorar i dialogar per avançar, sense tenir pressa.
  • Aconseguir que aquestes jornades tinguen una continuïtat